Ga naar de inhoud Ga naar de footer

FAQ

Hier vind je een antwoord op vragen die wij vaak krijgen.
Staat je vraag er toch niet tussen? Dan neem even contact met ons op.

Dierenopvang

Leuk dat je op zoek bent naar een hond of kat via de opvang! Het merendeel van onze beschikbare dieren staat op de website onder het kopje "adoptiedieren". Kijk daar eerst en lees de profielen van de dieren goed. Zit er eentje tussen die bij je past? Neem dan telefonisch contact met ons op voor een kennismaking.

Dat kan zeker. Daar maken we afspraken voor. Bel met ons via 058-2664300 en dan maken we met je een afspraak voor het dier dat u wilt bezoeken. Wil je graag komen om kennis te maken met een hond? Vul dan het adoptieformulier in, we nemen contact op met de meest ideale aanmelding.

Afstand doen is heel verdrietig, daarom plannen we je afspraak graag in op een moment dat we de tijd kunnen nemen voor je. De kosten voor afstand verschilt per diersoort. Belangrijk is dat het dier een vaccinatieboekje bezit met een geldige inenting.

We nemen alleen afstandsdieren op vanuit ons opvanggebied: gemeente Leeuwarden, Waadhoeke, Harlingen, Ameland, Schiermonnikoog en Terschelling. Alle informatie over afstand doen van je dier kan je op onze website vinden:

Voor het langsbrengen van het dier vragen we u om een afspraak te maken via 058-2664300.

Het is belangrijk om te weten of er echt niet een eigenaar in de buurt woont. We raden daarom aan om goed te vragen in de buurt/wijk naar een mogelijke eigenaar. Misschien dat die een paar straten verderop woont of dat iemand anders weet van wie de kat is. Vermeld de kat in wijkapps of facebookpaginas. En check op amivedi.nl of het dier als vermist is opgegeven.

We mogen een kat niet zomaar van straat halen. De dierenambulance kan langskomen voor een chipcheck. En voor het omdoen van een zwerversbandje/belbandje. Komt daar geen reactie op van een eigenaar? Dan pas mag de kat naar de Wissel en nemen wij de zorg over.

We gaan ten eerste altijd op zoek naar een eigenaar. De dieren komen op de website en op amivedi te staan. We onderzoeken de gegevens op de chip. En we wachten 14 dagen of er zich een eigenaar meldt.

Alle dieren worden in de eerste dagen al nagekeken door de dierenarts en gevaccineerd (dat is wettelijk bepaald en moet binnen een week gebeuren). Ook worden ze ontwormt en ontvlooid.

Komt er een eigenaar, dan kan het dier weer mee naar huis.

Komt er geen eigenaar, dan blijft het dier in de Wissel en zorgen we voor castratie/sterilisatie en eventuele verder medische stappen. Wanneer het dier gezond is mag deze herplaatst worden en gaan we op zoek naar een nieuwe eigenaar.

Jazeker, alle dieren krijgen de zorg die ze nodig hebben. Elke week komt de dierenarts op bezoek om zieke dieren te controleren en behandelen. Medicatie of dieetvoer wordt regelmatig voorgeschreven en gegeven.

Wanneer dieren grote of dure operaties nodig hebben dan plannen we deze operaties in en worden deze op de kliniek uitgevoerd. Hiervoor hebben we een Noodfonds, een rekeningnummer waarop gedoneerd kan worden zodat deze operaties uitgevoerd kunnen worden.

Uiteraard komt het wel eens voor dat dieren geëuthanaseerd worden. Dit gaat met name om dieren die ernstig ziek zijn en niet meer een dierwaardig leven kunnen leiden i.v.m. pijn of ander leed. Dieren in vergaand stadium van kanker bijvoorbeeld.

Ook komt het wel eens voor dat een dier erg agressief is en een gevaar voor personeel en de samenleving vormt. Deze dieren worden eerst door de dierenarts en een gedragstherapeut beoordeeld. In samenspraak met hun en het personeel wordt er bepaald of euthanasie genoodzaakt is. 

Dieren wordt niet geëuthanaseerd omdat ze te lang in de opvang zitten! Zolang het dier niet lijdt onder het verblijf in de Wissel, mag deze hier blijven totdat er een nieuwe plek is gevonden.

Kattenpension

Ja, dat is nodig. Zeker in de schoolvakanties worden er veel reserveringen gemaakt en we hebben niet onbeperkt plek in het pension. Vol is vol. De zomervakantie wordt elk jaar volgeboekt, mensen die te laat willen reserveren moeten we dan helaas teleurstellen. Boek op tijd, zodra u uw vakantieperiode weet kunt u met ons bellen voor een reservering via 058-2664300.

Ja, we eisen een geldig vaccinatie die gedurende het volledige verblijf van je kat geldig is. Bij het brengen van je kat moet je daarom altijd het vaccinatieboekje kunnen laten zien aan ons. Zonder vaccinatiebewijs moeten we de kat helaas weigeren. Het is wettelijk vastgesteld dat een pension altijd bewijs van een geldige vaccinatie moet kunnen tonen van de dieren die op dat moment in pension zijn. Check jouw vaccinatieboekje of vraag bij je dierenarts na of de vaccinatie nog geldig is.

De katten zitten in groepsverblijven gehuisvest waar maximaal 8 katten per keer logeren. Ook katten die thuis geen andere katten gewend zijn kunnen dit in de regel goed aan. Sommige katten vinden het gezelschap van andere katten zelfs heel leuk. Katten die de andere katten wat spannend vinden kunnen een plekje zoeken waar ze veilig de kat uit de boom kunnen kijken.

Elk kattenverblijf heeft een buiten gedeelte waar je kat een frisse neus kan halen of lekker in het zonnetje kan liggen. Net als binnen zijn er ook buiten plekjes waar de kat veilig en ontspannen alleen kan zitten of liggen. Het buitenverblijf is net zo groot als het binnenverblijf en ook snachts bereikbaar via het kattenluikje.

Ja, dat is geen probleem. We werken hier met gediplomeerd personeel dat veel ervaring heeft met medische zorg voor dieren. Geef bij de reservering en/of bij het brengen goed aan wat jouw kat nodig heeft en dan zorgen wij dat dat gegeven wordt.

Ja, we proberen de aandacht elke dag zo goed mogelijk te verdelen over alle katten. Niet alleen het personeel is er voor de katten. Maar ook de vrijwilligers. In de ochtend zijn er veel vrijwilligers die altijd extra aandacht aan de katten besteden. En in de middag zijn er extra kattenvrijwilligers die speciaal komen om alleen maar te knuffelen met de katten.

Nee, dat is geen harde eis. Niet elk dier kan altijd geholpen zijn. Al zijn we er wel groot voorstander van. En het zorgt zeker voor meer rust in het pension als de meeste katten geholpen zijn.

Echter, soms is een kat nog te jong, of juist te oud, om deze ingreep te ondergaan. Dan proberen we een geschikt groepje te vinden waar deze ongeholpen kat het beste bij past. Meld dit goed bij reserveren/brengen, dan kunnen we er rekening mee houden.

Dierenambulance

Kijk eerst of de ouders van de vogel in de buurt blijven en voeren. Het kan zijn dat de vogel leert vliegen en zijn weg moet vinden. Is de vogel nog bijna kaal, dan gaat het om een jong dat per ongeluk uit het nest is gevallen. Probeer het jong terug in het nest te zetten. Is het nest te hoog? Zet het jong in een doosje en bel de dierenambulance.

De vogel is waarschijnlijk versuft door de knal tegen het raam. Zet hem even rustig weg in een doosje en kijk na een half uur/uur of hij bijgekomen is. Zo ja, dan kan je de vogel gerust weer vrij laten. Is hij nog steeds versuft, bel dan de dierenambulance zodat hij opgehaald kan worden.

Kijk of je de hond kunt aanlijnen, sommige honden komen zo naar je toe en zijn makkelijk aan te lijnen. Mogelijk loopt er een eigenaar in de buurt die op zoek is naar de hond. Probeer die even op te zoeken. Vind je geen eigenaar? Bel dan de dierenambulance. We komen dan de chip aflezen, en bij geen contact met de eigenaar nemen we de hond mee naar de opvang.

Het is belangrijk om te weten of er echt niet een eigenaar in de buurt woont. We raden daarom aan om goed te vragen in de buurt/wijk naar een mogelijke eigenaar. Misschien dat die een paar straten verderop woont of dat iemand anders weet van wie de kat is. Vermeld de kat in wijkapps of facebookpaginas. En check op amivedi.nl of het dier als vermist is opgegeven.

We mogen een kat niet zomaar van straat halen. De dierenambulance kan langskomen voor een chipcheck. En voor het omdoen van een zwerversbandje/belbandje. Komt daar geen reactie op van een eigenaar? Dan pas mag de kat naar de Wissel en nemen wij de zorg over.

Ja, dat kan je altijd melden bij de dierenambulance. Overleden katten halen we zo snel mogelijk op in de hoop dat we een eigenaar kunnen opsporen. Maar ook grote overleden vogels of wild kan je melden. De meeste dieren kunnen we zelf ophalen.

Dieren langs snelwegen kunnen we helaas niet zomaar ophalen, de dierenambulance mag daar namelijk niet stoppen. Zie je een dier langs de snelweg liggen, bel dan eerst met Rijkswaterstaat.

Ja, dat is mogelijk wanneer je geen vervoer heeft maar toch met je dier naar een dierenarts moet. We vragen je wel om een afspraak te maken, wanneer het om een vaccinatie of iets dergelijks gaat dan kan dat ruim van te voren worden ingepland. We moeten namelijk een extra chauffeur voor een taxirit regelen, zodat spoedgevallen gewoon door kunnen gaan. Bel met ons voor een afspraak voor uw taxirit.

In de winter gebeurt het wel eens dat vooral watervogels vastvriezen aan het ijs. Kijk eerst of dat echt het geval is. Watervogels kunnen namelijk goed tegen vorst en horen niet zomaar vast te vriezen. Vaak blijkt het dat eenden of ganzen even rusten op het ijs waardoor het lijkt of ze vast zitten. Vliegt of loopt het dier niet weg als u het een beetje opjaagt, dan kan het zijn dat het inderdaad vast zit. Bel dan met de dierenambulance voor meer advies of hulp.

Houd zoveel mogelijk afstand. Veel wilde dieren, zoals reeën en vossen, kunnen erg gestrest raken van menselijk contact, en mogelijk in paniek wegvluchten waarmee ze hun verwonding erger maken of niet meer te vinden zijn. Houd de omgeving rustig, laat andere mensen er ook niet bij komen en bel met de dierenambulance. Afhankelijk van de verwonding en het soort dier zullen medewerkers van de dierenambulance de juiste acties ondernemen.